Dodanie AdBlue do zbiornika samochodu z systemem SCR powoduje niemal natychmiastowe rozpoczęcie procesu redukcji emisji tlenków azotu (NOx), ale pełna skuteczność działania zależy od kilku czynników. Po uzupełnieniu płynu i uruchomieniu silnika komputer pokładowy analizuje poziom AdBlue i – jeśli nie wykryje błędów – natychmiast wznawia dozowanie płynu do układu wydechowego. W praktyce, już po kilku minutach jazdy system SCR zaczyna efektywnie redukować NOx, pod warunkiem osiągnięcia odpowiedniej temperatury spalin (zwykle powyżej 200°C). W warunkach miejskich, przy krótkich trasach i niskich temperaturach, katalizator SCR może potrzebować więcej czasu, by osiągnąć optymalne warunki pracy – wtedy redukcja emisji nie jest natychmiastowa, ale następuje stopniowo wraz z rozgrzewaniem się układu. W nowoczesnych autach komputer pokładowy stale monitoruje temperaturę, skład spalin i ilość AdBlue, dostosowując dawkę płynu do aktualnych potrzeb. Jeśli po uzupełnieniu AdBlue system wykryje błąd (np. zanieczyszczenie płynu, uszkodzenie czujnika), proces redukcji emisji może być opóźniony lub nieskuteczny do czasu usunięcia usterki. W przypadku całkowitego opróżnienia zbiornika i zablokowania rozruchu, po dolaniu AdBlue i ewentualnym resecie systemu komputer zwykle pozwala na natychmiastowe uruchomienie silnika i powrót do pełnej sprawności SCR. Podsumowując: dodanie AdBlue powoduje szybkie, choć nie zawsze natychmiastowe, obniżenie emisji spalin – pełna skuteczność zależy od temperatury, stanu układu i jakości płynu.