Jakie są skutki jazdy z niewłaściwym ciśnieniem AdBlue

Prawidłowe ciśnienie w układzie AdBlue jest kluczowe dla skutecznej pracy systemu SCR i redukcji emisji tlenków azotu. Jazda z niewłaściwym ciśnieniem AdBlue – zarówno zbyt niskim, jak i zbyt wysokim – prowadzi do szeregu negatywnych konsekwencji. Zbyt niskie ciśnienie często wynika z nieszczelności przewodów, awarii pompy lub zablokowania wtryskiwacza. Skutkuje to niedostatecznym dozowaniem płynu do układu wydechowego, co powoduje wzrost emisji NOx, pojawienie się błędów systemu SCR, zapalenie się kontrolki AdBlue oraz przejście silnika w tryb awaryjny. W skrajnych przypadkach komputer pokładowy może zablokować możliwość uruchomienia silnika po przejechaniu określonego dystansu. Zbyt wysokie ciśnienie w układzie AdBlue, choć rzadsze, może prowadzić do wycieków, uszkodzenia przewodów, pompy lub wtryskiwacza, a także do nadmiernego zużycia płynu i błędów w pracy czujników. Oba przypadki skutkują nieprawidłową pracą katalizatora SCR, ryzykiem uszkodzenia kosztownych elementów układu wydechowego oraz problemami podczas przeglądu technicznego (przekroczenie norm emisji). Regularna diagnostyka ciśnienia w układzie AdBlue, kontrola szczelności przewodów i sprawności pompy to podstawa bezproblemowej eksploatacji pojazdu z systemem SCR. W razie wykrycia nieprawidłowości należy niezwłocznie udać się do serwisu, by uniknąć poważnych awarii i wysokich kosztów naprawy.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: