Pompa AdBlue odpowiada za tłoczenie roztworu mocznika ze zbiornika do wtryskiwacza i katalizatora SCR. Jej awaria nie jest bezpośrednią przyczyną gaśnięcia silnika w trakcie jazdy, ponieważ system AdBlue nie uczestniczy w procesie spalania paliwa ani w dostarczaniu energii do jednostki napędowej. Jednak uszkodzona pompa AdBlue prowadzi do szeregu poważnych konsekwencji, które pośrednio mogą uniemożliwić dalszą jazdę. Przede wszystkim, komputer pokładowy wykrywa brak ciśnienia lub przepływu płynu i rejestruje błąd systemu SCR. W pierwszej fazie pojawia się komunikat o awarii AdBlue, następnie silnik przechodzi w tryb awaryjny z ograniczoną mocą, a po przejechaniu określonego dystansu (najczęściej 1000–2500 km) komputer blokuje możliwość ponownego uruchomienia silnika po jego zgaszeniu. Oznacza to, że jeśli kierowca zatrzyma pojazd lub silnik samoczynnie zgaśnie (np. na światłach), nie będzie już możliwe jego ponowne uruchomienie bez naprawy pompy i skasowania błędów. W niektórych przypadkach awaria pompy AdBlue może prowadzić do powstawania błędów w innych systemach elektronicznych, co skutkuje niestabilną pracą silnika, szarpaniem lub gaśnięciem na biegu jałowym. Warto pamiętać, że jazda z niesprawną pompą AdBlue jest niezgodna z przepisami i grozi wysokimi karami podczas kontroli drogowej. Szybka diagnostyka i wymiana uszkodzonej pompy to jedyny sposób na uniknięcie unieruchomienia pojazdu i kosztownych napraw.