Dorobienie kluczyka z immobiliserem bez posiadania oryginału jest możliwe, jednak wymaga większego nakładu pracy, specjalistycznych narzędzi i dostępu do zaawansowanej diagnostyki samochodowej. Współczesne kluczyki wyposażone są w transpondery, które komunikują się z komputerem pojazdu i umożliwiają rozruch silnika tylko po rozpoznaniu właściwego kodu. W przypadku braku oryginalnego kluczyka, profesjonalny ślusarz lub autoryzowany serwis musi uzyskać dostęp do modułu immobilisera (ECU, BCM lub dedykowany moduł immobilisera), aby odczytać lub zresetować kodowanie. Najczęściej wymaga to demontażu części wnętrza pojazdu i podłączenia specjalistycznego urządzenia diagnostycznego, które pozwala na odczytanie kodu PIN lub wygenerowanie nowego zestawu kluczy. Po uzyskaniu dostępu do systemu immobilisera, nowy klucz jest kodowany i wpisywany do pamięci pojazdu. W niektórych markach i modelach konieczne jest także przeprogramowanie wszystkich istniejących kluczy, aby uniemożliwić rozruch auta zgubionym egzemplarzem. Proces dorabiania klucza bez oryginału jest droższy i bardziej czasochłonny niż standardowe dorabianie na podstawie działającego pilota. Warto pamiętać, że do wykonania tej usługi niezbędne jest przedstawienie dokumentów potwierdzających własność pojazdu. W przypadku starszych aut możliwe jest dorobienie klucza na podstawie zamka drzwi lub stacyjki, jednak w nowoczesnych samochodach z immobiliserem elektronicznym bez dostępu do oryginału konieczna jest zaawansowana ingerencja w elektronikę pojazdu.