Brak komunikacji immobilisera ze sterownikiem silnika to poważny problem, który uniemożliwia uruchomienie pojazdu i wymaga szybkiej diagnostyki. Immobiliser działa na zasadzie wymiany kodów pomiędzy transponderem w kluczyku a sterownikiem silnika (ECU). Jeśli sygnał z kluczyka nie zostanie prawidłowo odczytany lub nie dotrze do ECU, komputer nie zezwala na uruchomienie silnika, wyświetlając komunikat o błędzie immobilisera lub kontrolkę z symbolem klucza. Przyczyn braku komunikacji może być wiele: rozładowana lub uszkodzona bateria w kluczyku, uszkodzenie cewki anteny immobilisera w stacyjce, przerwanie przewodów sygnałowych, korozja złączy, błędy w oprogramowaniu sterownika lub uszkodzenie samego ECU. W niektórych przypadkach problem pojawia się po wymianie akumulatora, rozładowaniu baterii lub po naprawach elektrycznych, gdy nieprawidłowo podłączono przewody. Częstą przyczyną są także zakłócenia elektromagnetyczne lub obecność innych urządzeń elektronicznych w pobliżu stacyjki. Diagnostyka polega na odczytaniu kodów błędów za pomocą komputera serwisowego, sprawdzeniu napięcia na cewce anteny i testowaniu komunikacji między modułami. W przypadku awarii transpondera konieczna może być wymiana kluczyka lub jego ponowne zaprogramowanie. Jeśli problem leży po stronie sterownika, niezbędna jest naprawa lub wymiana ECU. Regularna konserwacja złączy, unikanie wilgoci i szybka reakcja na pierwsze objawy problemów z immobiliserem pozwalają uniknąć kosztownych napraw i unieruchomienia pojazdu.