Jakie są typowe problemy z czujnikami ciśnienia paliwa

Czujniki ciśnienia paliwa to niezwykle ważne elementy nowoczesnych układów zasilania – zarówno w samochodach benzynowych, jak i dieslach – zapewniające precyzyjną informację o ciśnieniu w listwie wtryskowej i pozwalające sterownikowi silnika właściwie dawkować paliwo. Jednak, jak każdy skomplikowany podzespół elektroniczny, są one podatne na różnego rodzaju problemy i awarie, które mogą rzutować na całe zachowanie auta. Najczęściej spotykany problem to zabrudzenie czujnika żywicą, osadem ze starzejącego się paliwa lub zanieczyszczeniami pochodzącymi z korozji wtrysków i przewodów paliwowych. Objawami są nierówna praca silnika, trudności z rozruchem, spadek mocy oraz wyraźne szarpanie przy przyspieszaniu. Z czasem komputer sterujący wykrywa nieprawidłowe sygnały z czujnika i przechodzi w tryb awaryjny, ograniczając moc lub całkowicie uniemożliwiając odpalenie auta. Innym typowym problemem są uszkodzenia elektryczne – pęknięcia, zaniki napięcia czy zwarcia w wiązce prowadzące do przerw w sygnale z czujnika. W takim przypadku mogą się pojawiać naprzemienne lub stałe błędy w diagnostyce pokładowej. Do usterek mechanicznych należy zaliczyć nieszczelność czujnika (wycieki paliwa), uszkodzenie gwintu lub zerwanie sensora na skutek nieprawidłowego montażu. Wrażliwość na wysokie ciśnienia prowadzi również do awarii w wyniku długotrwałego przeciążenia hydraulicznego. W nowoczesnych dieslach dużym problemem jest nieprawidłowa interpretacja sygnałów przez sterownik – nawet drobne uchybienia sygnału mogą powodować powstanie błędów i ograniczeń w pracy silnika. Objawy typowych awarii czujnika ciśnienia paliwa to: chwilowy lub stały spadek mocy, nierówna praca na wolnych obrotach, gaśnięcie przy hamowaniu, dłuższy niż zwykle czas rozruchu, pojawienie się kontrolki check engine, a także wpisane błędy w pamięci sterownika, związane z „zbyt niskim ciśnieniem paliwa”, „obwodem przerwanym/zwartym” lub „brakiem sygnału czujnika”. W przypadku podejrzenia problemu z tym sensorem zaleca się wykonanie diagnostyki komputerowej, wizualną kontrolę wiązki i gniazda czujnika oraz – w razie potrzeby – podmianę testową z innym sprawnym elementem. Regularna wymiana filtrów paliwa, stosowanie dobrej jakości paliwa oraz ochrona czujnika przed wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi pozwalają znacząco wydłużyć jego żywotność.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: