Czujnik temperatury cieczy chłodzącej to jeden z najbardziej newralgicznych elementów układu chłodzenia silnika oraz systemu sterowania wentylatorem chłodnicy. Jego główna funkcja polega na bieżącym monitorowaniu temperatury płynu chłodzącego i przekazywaniu precyzyjnych informacji do komputera sterującego (ECU). To właśnie na podstawie wskazań czujnika ECU decyduje o momencie załączenia wentylatora chłodnicy, co jest kluczowe dla utrzymania temperatury roboczej silnika i ochrony przed przegrzaniem. Działanie czujnika polega na zmianie oporu elektrycznego (rezystancji) wraz ze wzrostem temperatury – im cieplejszy płyn, tym niższy opór i wyższe napięcie sygnałowe przesyłane do ECU. W sytuacji przekroczenia ustalonego progu (np. 92–98°C) komputer włącza wentylator na pierwszy lub drugi bieg. Wadliwy czujnik może prowadzić do szeregu problemów: zbyt wczesnego lub zbyt późnego załączania wentylatora, nieprawidłowych wskazań temperatury na desce rozdzielczej, a nawet przegrzewania się silnika. Objawami awarii czujnika są: wentylator włączający się stale (nawet na zimnym silniku) lub zupełny brak reakcji wentylatora przy wzroście temperatury; nagły skok wskaźnika temperatury; przejście silnika w tryb awaryjny oraz uruchamianie wentylatora tuż po włączeniu zapłonu. Samodzielna diagnostyka polega na odczycie błędów przez OBD, pomiarze rezystancji czujnika (porównanie do wartości podanych przez producenta dla określonych temperatur) oraz obserwacji pracy wentylatora podczas ogrzewania pojazdu na postoju. Sprawny czujnik gwarantuje nie tylko optymalne chłodzenie, ale również prawidłowe sterowanie ogrzewaniem kabiny, pracą klimatyzacji i systemem Start-Stop.