Czujnik spalania stukowego to kluczowy strażnik bezpieczeństwa całego silnika, szczególnie we współczesnych jednostkach wyposażonych w system bezpośredniego wtrysku benzyny i turbosprężarkę. Działa na zasadzie piezoelektrycznej, wykrywając charakterystyczne wysokiej częstotliwości drgania metali (ok. 6–8 kHz), generowane przez detonacje mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Sygnał ten trafia do komputera sterującego, który w razie wykrycia nieprawidłowości natychmiast zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu, obniża moc silnika i zapobiega dalszym detonacjom, minimalizując ryzyko poważnych uszkodzeń – wypalenia tłoków, pęknięcia głowicy czy uszkodzenia pierścieni. Gdy czujnik spalania stukowego ulega awarii, może wysyłać fałszywe informacje prowadzące do zmniejszenia mocy, nadmiernego wzbogacania mieszanki, zwiększonego zużycia paliwa, a nawet wejścia jednostki w tryb awaryjny. Objawy nieprawidłowego działania czujnika to stukot silnika pod obciążeniem, szarpanie, gwałtowne spadki mocy, falowanie obrotów oraz świecenie się kontrolki „check engine”. W skrajnych przypadkach, niesprawny czujnik nie ostrzega ECU o realnych detonacjach, co może prowadzić do kosztownych uszkodzeń mechanicznych silnika. Diagnostyka obejmuje sprawdzenie sygnału czujnika oscyloskopem, kontrolę wiązki i poprawności zamocowania sensora. Jego wymiana to stosunkowo niedrogi zabieg, który skutecznie przywraca pełną sprawność jednostce i chroni przed poważnymi awariami.