Czujnik MAF (Mass Air Flow), czyli przepływomierz masowy powietrza, jest jednym z najważniejszych elementów zarządzania procesem spalania we współczesnych silnikach spalinowych. Jego głównym zadaniem jest dokładny pomiar ilości powietrza wpływającego do silnika w każdej chwili. Na podstawie tych danych sterownik ECU dokonuje kluczowej korekty paliwowej, dostosowując ilość wtryskiwanego paliwa tak, aby skład mieszanki był optymalny zarówno dla mocy, jak i emisji spalin. Jeśli czujnik MAF przekazuje prawidłowe odczyty, mieszanka jest spalana efektywnie, a silnik pracuje płynnie – adaptacje krótkoterminowe i długoterminowe (STFT i LTFT) mieszczą się w zdrowych granicach. Wszelkie zaburzenia pracy MAF, czy to przez zabrudzenie, zużycie elementu pomiarowego, nieszczelność w dolocie powietrza lub przewód podciśnieniowy, powodują zniekształcenie sygnału trafiającego do ECU. W efekcie komputer może „widzisz” za mało lub za dużo powietrza, przez co dobiera zbyt ubogą lub zbyt bogatą mieszankę paliwową – objawia się to falowaniem obrotów, spadkiem mocy, zwiększonym spalaniem, a nawet wzrostem emisji tlenków azotu lub węglowodorów. Korekty paliwowe (Short/Long Term Fuel Trim) wyświetlane przy diagnostyce OBD dają szybki obraz, jak bardzo komputer silnika musi kompensować błędy pomiarowe MAF. Uszkodzony czujnik nie tylko pogarsza parametry pracy silnika, ale z czasem może prowadzić do uszkodzenia katalizatora, DPF czy układu EGR. W praktyce regularne kontrolowanie i czyszczenie MAF to nie tylko oszczędność paliwa, ale i ochrona całego układu zasilania silnika.