Zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla stosowane są różnorodne czujniki ciśnienia, jednak ich typy, zakres pomiarowy i funkcje różnią się w zależności od charakterystyki pracy obu typów jednostek napędowych. W silnikach benzynowych podstawowym czujnikiem jest czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym (MAP), którego zadaniem jest pomiar ciśnienia bezwzględnego powietrza zasysanego do silnika, wykorzystywany do obliczania ilości powietrza i odpowiedniego dawkowania paliwa. W przypadku silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa stosuje się również czujniki ciśnienia paliwa, monitorujące ciśnienie w szynie wtryskowej. Dla silników diesla najważniejszym czujnikiem jest czujnik ciśnienia paliwa, działający w systemie Common Rail, gdzie precyzyjnie określa ciśnienie na poziomie nawet 2000 barów. Jego dane są podstawą do sterowania pracą pompy wysokiego ciśnienia i wtryskiwaczy. Dodatkowo, w dieslach występują czujniki ciśnienia doładowania i czujniki ciśnienia recyrkulacji spalin (EGR). Silniki diesla stosują również czujniki ciśnienia atmosferycznego ze względu na skomplikowane procesy filtrowania i obliczania optymalnej ilości powietrza oraz paliwa. Różnice w czujnikach dotyczą także zakresów napięć i odporności na zabrudzenia czy wysokie temperatury pracy. Awaria któregokolwiek czujnika ciśnienia skutkuje błędami pracy silnika, spadkiem mocy i trybem awaryjnym. Precyzyjna diagnostyka, regularna kontrola i czyszczenie czujników są podstawą sprawnej pracy silnika – zarówno w dieslach, jak i benzyniakach.
Strona główna Czujniki i układy pomiarowe Czujniki ciśnienia w silniku benzynowym i diesla – różnice