Jakie są najczęstsze awarie sondy lambda

Sonda lambda, znana także jako czujnik tlenu, jest jednym z kluczowych elementów odpowiadających za kontrolę emisji spalin i prawidłowe sterowanie mieszanką paliwowo-powietrzną. Jej podstawowym zadaniem jest monitorowanie zawartości tlenu w spalinach opuszczających silnik, dzięki czemu komputer sterujący może odpowiednio korygować ilość podawanego paliwa. Najczęstsze awarie sondy lambda obejmują: zużycie lub zabrudzenie ceramicznego elementu pomiarowego nagarem i sadzą, złamanie przewodu czujnika, przerwę w połączeniu elektrycznym (np. skorodowane kostki i styki), mechaniczne uszkodzenie obudowy przez uderzenie kamienia, a także problemy ze zbyt niskim lub wysokim napięciem sygnału wyjściowego. Typowe objawy to zapalona kontrolka „check engine”, wzrost zużycia paliwa, niestabilne obroty na biegu jałowym, spadek mocy oraz charakterystyczny zapach paliwa z wydechu. Sonda lambda może także ulec uszkodzeniu przez stosowanie złych jakościowo paliw, wycieki oleju lub płynu chłodniczego do kolektora wydechowego lub przez przeciążenia termiczne. Ostatecznie, każda sonda lambda ma ograniczoną żywotność (najczęściej ok. 100–160 tys. km) i po tym czasie jej wskazania stają się coraz bardziej niemiarodajne. Jej awaria skutkuje nie tylko pogorszeniem osiągów, ale także groźbą uszkodzenia katalizatora i wzrostem emisji szkodliwych związków. W przypadku stwierdzenia awarii konieczna jest wymiana czujnika na nowy, zgodny ze specyfikacją fabryczną danego pojazdu.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: