Czujnik prędkości obrotowej a skrzynia automatyczna

Czujnik prędkości obrotowej to element, bez którego współczesna automatyczna skrzynia biegów nie mogłaby funkcjonować właściwie. Jego zadaniem jest mierzenie liczby obrotów wału wejściowego i wyjściowego skrzyni automatycznej. Przekazywane przez niego impulsy trafiają do sterownika skrzyni, który analizuje aktualny stan obrotów, a na tej podstawie decyduje, kiedy należy wykonać zmianę przełożenia. Prawidłowa praca czujnika zapewnia płynność jazdy, brak szarpnięć podczas przełączania biegów oraz optymalne spalanie. Każda skrzynia automatyczna, zarówno klasyczny automat hydrauliczny, jak i skrzynie dwusprzęgłowe czy typu CVT, bazuje na danych z tych czujników przy doborze punktów zmiany biegów, aktywacji trybów sportowych, ekologicznych czy jazdy zimą. Awaria czujnika prędkości obrotowej objawia się najczęściej szarpaniem podczas jazdy, opóźnionym lub nieprawidłowym przełączaniem biegów, „blokowaniem” skrzyni w jednym przełożeniu lub zupełną rezygnacją z automatyki na rzecz trybu awaryjnego („limp mode”). Może pojawić się także kontrolka błędu skrzyni biegów na desce rozdzielczej, a pojazd może nie rozpędzać się powyżej określonej prędkości lub nie pozwalać na wrzucenie niektórych biegów. Diagnostyka tego czujnika polega na sprawdzeniu, czy generuje on poprawne impulsy – zarówno na zimno, jak i po rozgrzaniu. Pomocny jest tester diagnostyczny, a w zaawansowanych przypadkach także oscyloskop, który pozwala ocenić jakość sygnału i wykryć przerwy, szumy czy zakłócenia. Często przyczyną problemów są także skorodowane złącza lub przerwane przewody sygnałowe. Po wymianie czy naprawie czujnika konieczne bywa skasowanie błędów w sterowniku oraz wykonanie adaptacji skrzyni biegów – pozwala to powrócić do płynności jazdy i wydłuża żywotność całej przekładni. Dbanie o sprawność czujnika prędkości obrotowej to gwarancja optymalnej pracy automatu i trwałości całego układu napędowego.