Test czujnika położenia wału korbowego (CKP – Crankshaft Position Sensor) to kluczowy element diagnostyki problemów z odpalaniem i pracą silnika. Czujnik ten odpowiada za precyzyjne określenie położenia i prędkości obrotowej wału korbowego, co w efekcie steruje zapłonem i dawkowaniem paliwa. W przypadku trudności z rozruchem, gaśnięcia silnika w czasie jazdy, nagłych spadków mocy lub zapalenia się kontrolki „check engine”, zaleca się dokładne sprawdzenie czujnika CKP. Test powinien rozpocząć się od kontroli wizualnej – sprawdzenia stanu przewodów, złącza i czy nie ma śladów oleju na elemencie. Kolejnym krokiem jest wpięcie się multimetrem w złącze czujnika i sprawdzenie wartości rezystancji – typowo mieści się ona w przedziale od kilkuset do kilku tysięcy omów (wartość zależna od typu czujnika i producenta, szczegóły w dokumentacji pojazdu). Przy braku oporu lub wskazaniu zwarcia czujnik jest uszkodzony. Bardziej precyzyjny test polega na pomiarze sygnału napięciowego podczas pracy rozrusznika – na wyjściu sensora powinny pojawiać się impulsowe zmiany napięcia (do kilku woltów, zależnie od typu) synchronizowane z obrotami wału. Brak sygnału lub bardzo nieregularny przebieg oznacza usterkę elektroniki lub zabrudzenie/sprzęgnięcie mechaniczne części sensora z kołem impulsowym. Najdokładniejszy test wykonuje się przy użyciu oscyloskopu, obserwując charakterystyczny przebieg sinusoidalny lub prostokątny. Po wymianie lub czyszczeniu czujnika należy zawsze wykasować błędy i przeprowadzić jazdę próbną, by sprawdzić, czy nie pojawiają się nowe kody usterek. Regularna kontrola CKP pozwala uniknąć niespodziewanego unieruchomienia samochodu na trasie oraz poważniejszych awarii silnika.