Jak odczytać parametry czujnika ciśnienia w dolocie

Czujnik ciśnienia w dolocie (MAP – Manifold Absolute Pressure) stał się niezbędnym elementem pomiarowym układów zasilania paliwem, szczególnie w silnikach z turbodoładowaniem. Jego pomiary są podstawą dla sterownika do ustalania prawidłowego dawkowania paliwa, ilości doładowania, a także wyprzedzenia zapłonu. Aby właściwie odczytać parametry tego czujnika, należy posłużyć się komputerem diagnostycznym (np. interfejsem OBD2) i sprawdzić działające na bieżąco wartości (live data). Prawidłowe napięcie sygnałowe z czujnika MAP wynosi zwykle od 0,5V (silnik na jałowym, zamknięta przepustnica – duże podciśnienie) do nawet 4,5V (pełne obciążenie, otwarta przepustnica, niskie podciśnienie/przeważające ciśnienie doładowania). Interpretując wartości należy pamiętać, że w spoczynku – przy wyłączonym zapłonie – ciśnienie w kolektorze odpowiada ciśnieniu atmosferycznemu (ok. 100 kPa). Na biegu jałowym typowa wartość dla silnika wolnossącego wynosi 25–40 kPa, w dieslu może być wyższa. W silniku doładowanym, przy pełnym gazie, ciśnienie przekroczy 100 kPa, osiągając do 200–250 kPa zależnie od konstrukcji. Wartość ta powinna płynnie rosnąć i opadać w zależności od pozycji przepustnicy i obciążenia silnika – każda sytuacja, w której odczyty są zamrożone, pokazują nielogiczne skoki lub pozostają na jednej wartości, świadczy o problemach z czujnikiem bądź przewodem dolotowym. Pomiar wartości czujnika MAP bezpośrednio miernikiem możliwy jest tylko dla prostych modeli analogowych – tu stosuje się test napięcia między pinami sygnału i masy. Dla czujników cyfrowych i zintegrowanych konieczna jest odpowiednia diagnostyka komputerowa. Bieżąca ocena czujnika ciśnienia dolotu pozwala na szybkie wykrycie nieszczelności, zanieczyszczeń, usterki membrany lub błędów w przesyle danych do ECU.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: