Czujnik temperatury spalin (EGT) to element, bez którego właściwa strategia oczyszczania spalin w silnikach z filtrem DPF jest niemożliwa. Znajduje się najczęściej bezpośrednio w układzie wydechowym przed filtrem cząstek stałych lub katalizatorem SCR. Jego zadaniem jest nieustanne monitorowanie temperatury gazów wydechowych — od tej wartości zależy uruchomienie, czas trwania oraz skuteczność procesu regeneracji DPF. Podczas jazdy w mieście, częstego gaszenia silnika lub przy przewadze krótkich dystansów temperatura spalin z reguły nie osiąga poziomu wymagającego do wypalenia zgromadzonej sadzy. Dopiero sygnał wzrostu temperatury z EGT pozwala sterownikowi silnika rozpocząć proces podniesienia temperatury w DPF poprzez zmianę dawki paliwa, opóźnienie zapłonu lub zwiększenie dawki powietrza (szczególnie podczas tzw. aktywnej regeneracji). Błędne wskazania EGT mogą skutkować brakiem uruchomienia regeneracji — co prowadzi do przepełnienia DPF i utraty mocy, bądź zbyt częstymi próbami wypalania, co niepotrzebnie zużywa paliwo i może doprowadzić do rozrzedzenia oleju silnikowego. Przy wysokiej temperaturze czujnik EGT chroni również układ przed przegrzaniem — jeżeli wartość przekroczy ustalony próg, komputer odcina proces regeneracji dla bezpieczeństwa. Uszkodzony czujnik może wywołać wejście jednostki napędowej w tryb awaryjny lub zasygnalizować błąd filtra DPF. Systematyczna kontrola i sprawność EGT są więc niezbędne dla bezpieczeństwa silnika, skuteczności regeneracji i trwałości filtra cząstek stałych.