Czujnik poziomu oleju to komponent elektroniczny pozwalający na bieżący monitoring ilości oleju w misce olejowej i sygnalizujący na desce rozdzielczej najdrobniejsze wahania poziomu. W nowoczesnych pojazdach pełni funkcję nie tylko ostrzegawczą, ale też zapobiegającą przegrzewaniu silnika i uszkodzeniom wynikającym z niedoboru środka smarnego. Kalibracja czujnika poziomu oleju jest czynnością niezbędną szczególnie po wymianie czujnika, naprawie silnika, wymianie sterownika bądź po poważnych pracach serwisowych związanych z układem smarowania. W praktyce polega ona na ustawieniu właściwych wartości odniesienia oraz adaptacji nowego czujnika w sterowniku silnika – tak, by wskazania poziomu oleju były wiarygodne i w pełni zgodne z realnym stanem. Najczęściej kalibrację wykonuje się za pomocą komputera diagnostycznego podłączonego do OBD2. Procedura obejmuje postawienie pojazdu na równej powierzchni, rozgrzanie silnika do temperatury roboczej, a następnie wyłączenie i odczekanie kilku minut (by olej spłynął do miski). Po wejściu w odpowiednie menu (najczęściej „adaptacja czujnika poziomu oleju” lub „reset wartości odniesienia”) komputer przeprowadza procedurę kalibracji – operator musi potwierdzić poziom oleju na bagnecie i zatwierdzić dane. Po tej czynności wskazania na desce rozdzielczej i w testerze serwisowym powinny być identyczne. Brak kalibracji lub jej wykonanie na nierównym podłożu/przy niewłaściwym poziomie oleju grozi błędami, ciągłym świeceniem kontrolek lub nieuzasadnionymi alarmami. W starszych autach, gdzie nie ma elektronicznej adaptacji, równie ważne jest dbanie o czystość czujnika i wiązki oraz regularna kontrola poziomu klasycznym bagnetem. Kalibracja to gwarancja nie tylko komfortu, ale i bezpieczeństwa długiej pracy silnika.