Objawy zbyt wysokiego sygnału z czujnika MAF

Czujnik MAF (Mass Air Flow) mierzy ilość powietrza dostającego się do silnika. Zbyt wysoki sygnał z tego czujnika niesie szereg konsekwencji dla pracy jednostki napędowej. Po pierwsze, elektronika uznaje, że do silnika dostaje się więcej powietrza, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Skutkuje to dawkowaniem większej ilości paliwa, co prowadzi do wzbogacenia mieszanki. W praktyce objawia się to wzrostem zużycia paliwa, gaśnięciem świec zapłonowych, niestabilną pracą na biegu jałowym, spadkiem mocy oraz czarnym dymieniem z wydechu (niespalone paliwo). Samochód może wykazywać tzw. „mulenie” podczas przyspieszania, reagować z opóźnieniem na gaz lub szarpać przy zmianie obrotów. Elektronika często w takiej sytuacji zapisuje błędy mieszanki (kody P0172 – mieszanka za bogata) albo błędy samego czujnika MAF (np. P0103). W dłuższej perspektywie zbyt wysoki sygnał z MAF prowadzi do zapchania katalizatora, filtra DPF (w dieslach), przyspieszonego zużycia świec zapłonowych oraz pogorszenia kultury pracy silnika. Przyczyny zaburzenia mogą być różnorodne: uszkodzenie sensora, zabrudzenie elementu pomiarowego, nieszczelność dolotu (fałszywe powietrze), zbyt duży przepływ powietrza (np. po tuningu), przedmuchy lub błędy w instalacji elektrycznej. Rozwiązaniem jest przede wszystkim diagnostyka i ewentualne czyszczenie czujnika, kontrola szczelności dolotu oraz ewentualna wymiana MAF na nowy, zgodny z parametrami fabrycznymi danego pojazdu.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: