Współczesne pojazdy są wyposażone w dziesiątki czujników, które na bieżąco monitorują wszystkie krytyczne parametry pracy silnika, układu napędowego, klimatyzacji, bezpieczeństwa (ABS, ESP, SRS), komfortu, a nawet oświetlenia. Każde odchylenie sygnału, nieprawidłowa wartość lub przerwa w komunikacji są natychmiast wykrywane przez jednostkę sterującą (ECU, BCM, PCM, TCU itd.), która zapisuje odpowiedni kod błędu w pamięci i często sygnalizuje awarię na desce rozdzielczej (kontrolka check engine, ESP, ABS, oil, airbag etc.). Czujniki informują nie tylko o stanie „awarii” – mają także wpływ na aktywację i dezaktywację określonych funkcji. Przykładowo, uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego uniemożliwia uruchomienie auta, błąd czujnika ciśnienia w kolektorze może skutkować przejściem silnika w tryb awaryjny i ograniczeniem mocy, a awaria czujnika ciśnienia oleju wymusza natychmiastowe zatrzymanie pojazdu dla uniknięcia zatarcia silnika. Współpraca czujników i systemów diagnostycznych pozwala też na wykrywanie ukrytych, postępujących problemów – np. powolny wzrost oporu elektrycznego może zwiastować zbliżającą się awarię. Nowoczesne układy komunikują się przez magistralę CAN, przesyłając dane w czasie rzeczywistym do wielu modułów, które wywołują odpowiednie reakcje (np. ograniczanie momentu obrotowego w razie poślizgu, aktywacja poduszek w razie wypadku, wyłączenie klimatyzacji przy przegrzaniu silnika). W efekcie, praktycznie każda awaria, złe działanie lub zużycie czujnika zostaje natychmiast zauważone przez jeden lub kilka systemów pokładowych, generując odpowiedni alert. Regularne skanowanie systemów diagnostycznych, szybka wymiana lub naprawa czujników oraz dbałość o komunikację w magistrali CAN to podstawa dla niezawodności i bezpieczeństwa całego samochodu.