Nowoczesne pojazdy wyposażone są w zaawansowane systemy diagnostyczne, które pozwalają użytkownikom i mechanikom na dogłębną analizę pracy czujników na podstawie logów parametrów rzeczywistych (live data/logi). Odczyt logów to procedura polegająca na zbieraniu informacji na temat działania czujników i pracy silnika podczas rzeczywistych warunków eksploatacji. Aby wykryć problemy z czujnikiem za pomocą logów, należy podłączyć interfejs diagnostyczny OBD-II, uruchomić wybraną aplikację lub program serwisowy i rozpocząć rejestrację danych w trakcie jazdy próbnej. Kluczowe jest monitorowanie parametrów takich jak: sygnały z czujnika wału i wałka rozrządu (powinny być ze sobą zsynchronizowane), wartości z czujników temperatury (powinny płynnie reagować na rozgrzewanie i chłodzenie silnika), MAP/MAF (powolny, nielogiczny lub niespójny wzrost wartości przy dodawaniu gazu to alarm), czujnik ciśnienia paliwa (wartości powinny odpowiadać zapotrzebowaniu silnika w czasie obciążenia) czy odczyty z sond lambda i czujnika spalania stukowego. Typowe objawy uszkodzenia czujników, które wyłapać można w logach, to „zamrożenie” wartości, skokowe lub niemożliwe wskazania, brak zmian mimo zmieniających się warunków, gwałtowne spadki sygnałów lub nieregularne wartości podczas równomiernej pracy silnika. Z porównania logów kilku parametrów (np. MAP vs. MAF; temp. cieczy vs. temp. powietrza) można zidentyfikować wzajemne zależności i szybciej wytypować winowajcę usterki. Analiza trendów i odchyleń od norm producenta daje podstawę do wymiany lub czyszczenia zaalarmowanego czujnika. Umiejętność czytania i interpretacji logów jest dziś niezbędna do skutecznej, nowoczesnej diagnostyki samochodu, pozwalając wykryć wiele usterek, zanim przejdą one w kosztowne awarie mechaniczne.