Silniki wysokoprężne, ze względu na złożoność sterowania procesem wtrysku, emisji i doładowania, wyposażone są w szereg czujników narażonych na intensywną eksploatację oraz zanieczyszczenia. Do najczęściej ulegających awarii w dieslach należą: czujnik ciśnienia doładowania (MAP/boost sensor), czujnik ciśnienia paliwa (szyna common rail), czujnik temperatury spalin (szczególnie przy DPF), czujnik różnicy ciśnień (DPF/GPF), czujnik położenia wału i wałka rozrządu, sonda lambda, czujnik masowego przepływu powietrza (MAF), a także czujniki temperatury płynu chłodzącego i dolotu. Przyczyną uszkodzeń są najczęściej zabrudzenia sadzą, olejem lub paliwem, przeciążenie termiczne (wysokie temperatury), mechaniczne wykruszenia impulsatorów, korozja styków, a także zużycie elektryczne wskutek drgań i starzenia się podzespołów. Często awariom towarzyszą najpierw niepozorne objawy: zapalająca się kontrolka check engine, tryb awaryjny, szarpania, wzrost spalania lub gorszy rozruch. Szczególnie podatny na awarie w dieslach jest czujnik różnicy ciśnień DPF – przez częste cykle regeneracji i obecność sadzy. Problemy z czujnikiem ciśnienia paliwa skutkują utratą mocy, trudnymi rozruchami lub brakiem pracy silnika. Awariom sprzyjają także krótkie trasy (niedogrzanie silnika), złej jakości paliwo i brak regularnych serwisów. Profilaktyka – czyszczenie, stosowanie dobrej jakości środków paliwowych, wymiana filtrów, inspekcje wtyczek – może znacząco wydłużyć żywotność czujników w dieslu i zapobiec kosztownym naprawom związanym z awarią tych newralgicznych modułów.
Strona główna Czujniki i układy pomiarowe Jakie czujniki najczęściej ulegają awarii w silnikach diesla