Systemy wspomagania w nowoczesnych samochodach (takie jak ABS, ESP, ASR, tempomat, automatyczne skrzynie biegów, systemy wspomagania parkowania i asystenci jazdy) w ogromnym stopniu polegają na prawidłowym działaniu licznych czujników. Nawet niewielka anomalia sygnału prowadzi do wyłączenia lub ograniczenia funkcji systemu, przejścia w tryb awaryjny, a czasem nawet do całkowitego braku wspomagania kierowcy. Najczęstsze przypadki to: – błąd czujnika prędkości kół – skutkuje dezaktywacją ABS, ESP lub układu stabilizacji przyczepności, pojawieniem się kontrolek ostrzegawczych i przejściem auta w tryb podstawowej kontroli trakcji; – awarie czujników położenia kierownicy, wału, przepustnicy lub pedału hamulca prowadzą do niestabilnej pracy układów wspomagania parkowania, wspomagania hamowania awaryjnego (BAS) i wspieranych skrzyń automatycznych; – błędne dane z czujników ciśnienia/temperatury wykluczają działanie automatyki klimatyzacji i systemów bezpieczeństwa (np. blokada start-stop). Systemy wspomagania aktywne rozpoznają błędny sygnał, często deaktywując tylko jedną funkcję (np. wyłączenie tempomatu przy błędzie czujnika pedału hamulca). W przypadku układów autonomicznych reakcja jest jeszcze szybsza i polega na przejęciu pełnej kontroli przez kierowcę. Odczyt błędów ze sterowników pomocniczych odbywa się przez komputer pokładowy lub interfejsy diagnostyczne. W praktyce naprawa lub wymiana wadliwych czujników najczęściej natychmiast przywraca sprawność systemów, jednak ignorowanie wczesnych objawów może prowadzić do całkowitej utraty bezpieczeństwa i komfortu jazdy.