Czujnik poziomu paliwa to jeden z podstawowych komponentów układu zasilania i kontroli eksploatacyjnej pojazdu. Dawniej bezpośrednio przekazywał informację do wskaźnika paliwa na desce rozdzielczej, jednak wraz z rozwojem motoryzacji i pojawieniem się zaawansowanych systemów elektronicznych, czujnik ten stał się częścią interakcji z elektroniczną jednostką sterującą silnikiem (ECU) oraz innymi komputerami pokładowymi. Zasada działania pozostaje prosta: w zbiorniku paliwa znajduje się pływak mechaniczny połączony z opornikiem, nazywanym potencjometrem. Zmiana poziomu paliwa powoduje podnoszenie lub opuszczanie pływaka, a tym samym zmianę oporu w obwodzie elektrycznym. Ta wartość oporu przekształcana jest na sygnał napięciowy lub cyfrowy przesyłany do ECU. Nowoczesne ECU nie tylko odpowiadają za wyświetlanie poziomu paliwa na liczniku, ale także analizują dane pod kątem wykrywania nieszczelności zbiornika, awarii pływaka (skokowe lub nierealistyczne zmiany poziomu), obecności wody w paliwie czy interpretacji realnego spalania (współpraca ze wskaźnikiem chwilowego i średniego zużycia paliwa). W nowszych autach dane z czujnika poziomu wpływają na adaptacje trybów pracy automatycznej skrzyni biegów, systemy start-stop czy działania systemów zasięgu (kalkulacja pozostałego dystansu do przejechania). W samochodach z systemem samozdiagnozowania, nierealny lub brak sygnału z czujnika skutkuje zapaleniem kontrolki „check fuel level”, przejściem w tryb awaryjny i zapisaniem błędów. Istotne są także funkcje ochronne: w samochodach hybrydowych lub elektrycznych sygnał o zbyt niskim poziomie paliwa aktywuje tryb oszczędzania mocy, aby zminimalizować ryzyko zatrzymania pojazdu.