Czujniki prędkości w samochodzie pełnią różne, choć na pierwszy rzut oka podobne funkcje. Najważniejsze różnice występują między czujnikami systemu ABS i tymi zainstalowanymi w skrzyni biegów. Czujniki ABS znajdują się przy każdym kole i mierzą indywidualną prędkość obrotową – ich głównym zadaniem jest błyskawiczne reagowanie na ewentualne blokowanie kół podczas hamowania, dostarczanie danych do systemów antypoślizgowych (ABS, ESP, ASR) oraz niektórych zaawansowanych tempomatów i „launch control”. Są to zazwyczaj czujniki magnetyczne lub Halla monitorujące zmiany pola magnetycznego wywołane obrotem specjalnego pierścienia. Czujnik prędkości skrzyni biegów (nazywany też czujnikiem prędkości pojazdu – VSS) zlokalizowany jest na wyjściu przekładni i odpowiada za dostarczanie informacji o prędkości jazdy całego pojazdu – na tej podstawie działa licznik, sterowanie automatyczną skrzynią biegów, tempomat oraz niektóre systemy GPS-u pokładowego. Błąd tego czujnika objawia się brakiem wskazań prędkości, problemami z przełączaniem biegów, szarpnięciami przy zmianie przełożenia lub niepoprawnie działającym tempomatem. O ile awaria czujnika ABS może nie wpłynąć na prędkościomierz (w klasycznych autach), to awaria VSS powoduje całkowity brak wskazań i zaburzenia w pracy skrzyni automatycznej. Oba typy czujników przekazują informacje do ECU, ale warto pamiętać, że mają całkowicie niezależne sygnały wejściowe i różnią się miejscem montażu, a często także zasadą działania oraz ilością wykorzystywanych sygnałów cyfrowych. Poprawność działania wszystkich czujników prędkości jest kluczowa dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, zwłaszcza w pojazdach wyposażonych w zaawansowaną elektronikę wspomagającą prowadzenie.