Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów w ogromnym stopniu polegają na sygnałach z szerokiego zestawu czujników – zarówno tych dedykowanych samemu automatowi, jak i współpracujących z silnikiem czy układem napędowym auta. Typowe czujniki mające wpływ na poprawność działania skrzyni to: czujnik prędkości pojazdu i wałków skrzyni, czujnik temperatury oleju przekładniowego, położenia dźwigni zmiany biegów, położenia pedału gazu, czujnik obciążenia czy położenia wału korbowego. Uszkodzenie, zabrudzenie lub przerwanie sygnału z któregokolwiek z tych czujników skutkuje błędną interpretacją sytuacji drogowej przez komputer skrzyni. Objawia się to szarpaniem przy ruszaniu, nieprzewidywalnym lub opóźnionym przełączaniem biegów, trybem awaryjnym (limp mode), brakiem reakcji na kickdown, przegrzewaniem oleju, a nawet brakiem możliwości ruszenia z miejsca. Współczesne automatyczne przekładnie są tak czułe na poprawność sygnałów, że nawet chwilowe zakłócenie wywołane przez czujnik temperatury cieczy chłodzącej, pedału hamulca czy ciśnienia w kolektorze ssącym powoduje „blokadę” lub restrykcję działania systemu automatyki. Diagnostyka OBD pozwala szybko określić, który czujnik jest odpowiedzialny za nieprawidłowości, a naprawa często ogranicza się do oczyszczenia styków, wymiany przewodu, konserwacji wiązki lub wymiany samego elementu. W trosce o żywotność skrzyni automatycznej regularna kontrola i szybka reakcja na pierwsze niepokojące objawy są niezbędne dla komfortu jazdy i bezpieczeństwa.