Czujnik NOx (tlenków azotu) stał się obowiązkowym elementem nowoczesnych układów oczyszczania spalin, szczególnie w samochodach z silnikami Diesla spełniających normy Euro 5 i wyższe. Jego zadaniem jest monitorowanie zawartości tlenków azotu w spalinach za katalizatorem SCR, co umożliwia sterownikowi prawidłowe dozowanie płynu AdBlue oraz efektywne zarządzanie cyklem regeneracji filtra DPF/SCR. Uszkodzenie, zanieczyszczenie lub zaburzone działanie czujnika NOx prowadzi do szeregu poważnych konsekwencji, z których jedną z najważniejszych jest natychmiastowe przełączenie pojazdu w tzw. tryb serwisowy lub tryb awaryjny. Objawy obejmują zapalanie się kontrolki check engine, ostrzeżenia AdBlue, ograniczenie maksymalnej mocy pojazdu, drastyczne ograniczenia prędkości, a czasem zapisanie komunikatu blokującego dalszą jazdę po przejechaniu określonego dystansu. Powodem jest to, że ECU bez wiarygodnych danych z czujnika NOx nie jest w stanie kontrolować emisji spalin – dla bezpieczeństwa elementów katalizatora i zgodności prawnej strategia serwisowa ogranicza możliwości pojazdu do minimum. Dodatkowo wykrycie wycieku, zwarcia, odporności na zbyt wysoką lub niską temperaturę może także natychmiast wywołać te objawy. Rozwiązaniem problemu jest najczęściej wymiana uszkodzonego czujnika, a czasem – czyszczenie przewodów lub filtrów powietrza, poprowadzenie testu adaptacyjnego oraz reset błędów w ECU. Bagatelizowanie tych objawów grozi uszkodzeniem drogich elementów wydechu oraz trwałym wpisaniem błędów do pamięci sterownika pojazdu.