Czujnik prędkości to podzespół, którego sygnały zasilają nie tylko licznik, ale również komputer pokładowy oraz wiele innych systemów, takich jak ABS, automatyczna skrzynia biegów czy tempomat. W typowej instalacji czujnik zamontowany jest na skrzyni biegów i generuje impulsy zależne od prędkości obrotowej wału napędowego. W przypadku awarii tego czujnika licznik prędkości na desce rozdzielczej może wskazywać nierealne wartości (np. „0” przy jeździe), skakać lub całkowicie przestać działać. W pojazdach z cyfrową deską rozdzielczą wyświetlają się również błędy „no speed signal”, a komputer nie może przeliczać przebiegu, przez co liczenie kilometrów i kontrola serwisowa są zakłócone. Brak sygnału z czujnika prędkości skutkuje też nieprawidłowym działaniem wspomagania kierownicy (np. zbyt luźny układ na postoju), dezaktywacją tempomatu oraz zakłóceniami w pracy systemów ABS/ESP. Często urządzenia sterujące skrzynią automatyczną przechodzą w tryb awaryjny – samochód wbija tylko jeden bieg lub zmiany przełożenia są gwałtowne. Warto pamiętać, że awaria czujnika prędkości może wywołać szereg komunikatów diagnostycznych nie tylko z układu prędkości, ale także odczytów spalania, średniej prędkości i innych parametrów pochodnych. Najczęstszym objawem pozostaje jednak nieruchoma wskazówka prędkościomierza podczas jazdy.