Wymiana czujnika temperatury płynu chłodniczego w wielu modelach aut jest możliwa bez konieczności całkowitego spuszczania cieczy z układu. Zasadniczym warunkiem bezpiecznego przeprowadzenia tej operacji jest ochłodzenie silnika – najlepiej wykonać wymianę na zimno, gdy ciśnienie w układzie spadnie, a płyn nie grozi oparzeniem lub wytryskiem. Znajdź i przygotuj nowy czujnik oraz uszczelkę, zlokalizuj element (najczęściej w osłonie termostatu lub króćcu odprowadzającym). Podłóż pod samochód duży pojemnik i szmatkę – nawet przy podmianie zawsze może wypłynąć pewna ilość płynu. Delikatnie poluzuj czujnik, przygotuj ręcznie nowy, by wymiana zajęła możliwie najmniej czasu. Po szybkim wykręceniu starego czujnika niemal natychmiast wkręć nowy – utrata płynu zostanie ograniczona do minimum, zwykle kilku-kilkunastu mililitrów. Po montażu i podłączeniu wtyczki elektrycznej uzupełnij ewentualny ubytek płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Po uruchomieniu silnika obserwuj wskaźnik temperatury i upewnij się, że nie pojawiają się wycieki oraz system odpowietrzył się prawidłowo (grzanie nagrzewnicy, brak bąbli w zbiorniczku). Jeśli czujnik znajduje się poniżej poziomu lustra płynu, wymiana przebiega niemal bez strat – jednak w starszych autach, z czujnikiem w dolnych partiach silnika, utrata cieczy będzie większa. Nigdy nie otwieraj układu chłodzenia na gorącym silniku – ryzyko poważnych oparzeń jest bardzo wysokie! Regularna wymiana czujnika zapobiega problemom z rozruchem, przegrzewaniem i nieprawidłową pracą silnika – szczególnie w sezonie zimowym.
Strona główna Czujniki i układy pomiarowe Czujnik temperatury płynu chłodniczego – jak wymienić bez spuszczania cieczy