Czujnik temperatury powietrza (IAT – Intake Air Temperature sensor) odgrywa kluczową rolę w korygowaniu dawkowania paliwa w silnikach spalinowych. Jego zadaniem jest nieustanny pomiar temperatury zassanego powietrza w kolektorze dolotowym – na podstawie tych danych układ sterowania silnika (ECU) oblicza gęstość powietrza i przy odpowiednich obrotach dobiera precyzyjną dawkę paliwa. W zimnych warunkach powietrze jest gęstsze, przez co komputer wydłuża czas wtrysku – mieszanka staje się bogatsza, ułatwiając rozruch i stabilną pracę silnika. Przy wysokich temperaturach powietrze jest rzadsze, co skutkuje skróceniem czasu wtrysku (mniej paliwa), obniżając spalanie oraz ilość niepożądanych emisji. Czujnik IAT jest jednym z najważniejszych narzędzi do dynamicznej adaptacji korekt paliwowych (short/long fuel trim). Gdy sygnał z czujnika jest nieprawidłowy (np. wskazuje nieprawidłową temperaturę przez zwarcie lub zabrudzenie), silnik dawkuje paliwo nieadekwatnie do rzeczywistych warunków – efektem są m.in. problemy z rozruchem, falowanie obrotów, dymienie, zwiększony apetyt na paliwo i wejście silnika w tryb awaryjny. Korekty paliwowe bazują na „live data” czujnika, stąd regularna kontrola jego działania – zarówno pod względem elektrycznym (pomiar rezystancji, napięcia), jak i fizycznym (czystość, szczelność dolotu) jest kluczowa do utrzymania sprawności silnika. W nowoczesnych autach dane z czujnika są także wykorzystywane w strategiach ogrzewania katalizatora, recyrkulacji spalin (EGR), czy do tzw. „zimnych startów” w trudnych warunkach.