Uszkodzony czujnik ciśnienia paliwa może drastycznie wpłynąć na eksploatację nowoczesnego samochodu benzynowego lub diesla. Pierwszym objawem jest zazwyczaj trudność z odpaleniem – silnik kręci, lecz nie startuje (zwłaszcza przy zimnym rozruchu), gaśnie zaraz po uruchomieniu lub wymaga kilku prób odpalenia. Po odpaleniu użytkownik zauważa: wyraźny spadek mocy, brak przyspieszenia (szczególnie pod obciążeniem), nieustanne szarpanie podczas jazdy oraz utratę płynności obrotów. Auto często przechodzi w tryb awaryjny – na desce rozdzielczej zapala się kontrolka „check engine”, pojawiają się błędy dotyczące ciśnienia paliwa (np. P0087 – za niskie; P0088 – za wysokie; P0191 – poza zakresem). Silnik może także nieregularnie przyspieszać, przerywać, mieć nierówną pracę na biegu jałowym i nadmierne, nierównomierne zużycie paliwa. W skrajnych przypadkach, szczególnie w dieslach common rail, komputer modułowo odcina zasilanie – auto nie pozwala się uruchomić aż do usunięcia awarii. Dłuższa jazda przy niesprawnym czujniku prowadzi do problemów z katalizatorem, filtrami, uszkodzenia pompy paliwa oraz wtryskiwaczy. Diagnostyka komputerowa natychmiast wskaże rozbieżności między sygnałem z czujnika a wartością oczekiwaną; wskazane jest także sprawdzenie stanu wiązek, złączy oraz przeprowadzenie testu podmiany czujnika na nowy. Szybka reakcja i wymiana sensora pozwoli nie tylko przywrócić pełną moc, ale zminimalizować straty i wydatki na naprawy osprzętu silnika.
Strona główna Czujniki i układy pomiarowe Jak zachowuje się auto przy uszkodzonym czujniku ciśnienia paliwa