Czujnik ciśnienia paliwa jest jednym z najważniejszych elementów zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych – odpowiada za monitorowanie i przesyłanie do ECU informacji o aktualnym ciśnieniu w układzie paliwowym. Na podstawie jego sygnałów komputer reguluje pracę pompy, czas otwarcia i zamknięcia wtryskiwaczy, a także strategie rozruchowe i adaptacyjne. Uszkodzony czujnik ciśnienia paliwa, który generuje fałszywe sygnały – zarówno wskazujące za wysokie, jak i zbyt niskie wartości ciśnienia – może bezpośrednio doprowadzić do problemów z wtryskiwaczami. Zbyt wysokie ciśnienie powoduje przelanie wtryskiwaczy, co może skończyć się ich mechanicznym uszkodzeniem, nadmiernym zużyciem końcówek, a nawet trwałymi awariami z powodu powtarzającego się nadciśnienia. Zbyt niskie ciśnienie natomiast prowadzi do niepełnego wtrysku, przegrzewania wtryskiwaczy (np. w dieslach common rail), braku właściwego smarowania części precyzyjnych i rozszczelnienia układu. Typowymi objawami są trudności z odpaleniem, szarpanie na biegu jałowym, falowanie obrotów, wypadanie zapłonów, a w dłuższej perspektywie nawet powolne wypalanie końcówek rozpylaczy lub uszkodzenie pompki wysokiego ciśnienia, co skutkuje bardzo drogimi naprawami. Wymiana wadliwego czujnika ciśnienia powinna być traktowana priorytetowo, szczególnie po pojawieniu się kodów błędów i objawów nietypowych dla danego silnika – szybka diagnoza i usunięcie uszkodzonego elementu to ochrona całego, kosztownego układu zasilania przed poważnymi awariami i ograniczenie ryzyka uszkodzeń wtryskiwaczy.