Czujnik różnicy ciśnień stanowi serce każdego skutecznego systemu oczyszczania spalin z filtrem cząstek stałych (DPF/GPF). Jego działanie polega na bieżącym monitorowaniu różnicy ciśnienia spalin przed i za filtrem – kiedy filtr zaczyna się zatykać sadzą, różnica ta rośnie. Sygnał trafia do ECU, które – po osiągnięciu zaprogramowanego progu – inicjuje proces regeneracji DPF. Regeneracja polega na podniesieniu temperatury spalin (przez dodatkowy wtrysk paliwa, opóźnienie zapłonu lub zwiększenie obciążenia silnika), by wypalić zgromadzone cząstki. Im czujnik jest sprawniejszy, tym precyzyjniej przebiega proces – ECU nie rozpocznie niepotrzebnej regeneracji, jeśli różnica ciśnień jest niska, ani nie dopuści do przepełnienia filtra, gdy jest ona zbyt duża. Awaria czujnika lub przewodów prowadzi do licznych problemów: filtry zbyt często poddawane regeneracji zużywają więcej paliwa, a przy niedostatecznym sygnale (np. zatkanych przewodach czujnika) regeneracja nie jest wszczynana na czas, co zwiększa ryzyko trwałego zapchania DPF i kosztownych napraw. Niewłaściwa praca czujnika skutkuje zapaleniem kontrolki DPF, wejściem w tryb awaryjny, spadkiem mocy i niemożnością przeprowadzenia tzw. „force regen” – wymuszonego wypalania w warsztacie. Regularna diagnostyka i czyszczenie przewodów oraz wymiana czujnika w przypadku podejrzeń błędnych odczytów gwarantują efektywną regenerację DPF, niskie spalanie oraz ochronę silnika przed nadmiernym obciążeniem termicznym i mechanicznym.