Czujnik prędkości obrotowej wału – znany też jako czujnik położenia wału korbowego (CKP) – to istotny element systemów sterowania silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. Generuje impulsowy sygnał na podstawie ruchu wału, umożliwiając precyzyjne określenie pozycji tłoka oraz synchronizację zapłonu i wtrysku paliwa. Awaria czujnika CKP powoduje nie tylko problemy z rozruchem (całkowity brak startu lub długotrwałe „kręcenie” bez efektów), lecz także szarpanie, gaśnięcie podczas jazdy, niestabilne obroty, a także przejście silnika w tryb awaryjny. Może wyświetlić się kontrolka „check engine”, a w komputerze zapisują się błędy z zakresu P0335–P0339 czy inne dotyczące sygnału wału. Czynniki prowadzące do awarii to: naturalne zużycie układu magnetycznego/piezo, zanieczyszczenie opiłkami metalu, wilgoć, przegrzanie, awarie w wiązce czy uszkodzenia wtyczki. Diagnostykę zaczyna się od odczytania błędów przez OBD2, testu rezystancji i napięcia sygnału przy obracaniu wałem (multimetr, oscyloskop) oraz sprawdzenia ciągłości przewodów. Dodatkowo należy skontrolować czystość wokół samego czujnika, bo nawet drobne opiłki na jego końcówce mogą zaburzać odczyty. W razie wykrycia usterek – uszkodzony CKP wymieniamy na nowy zgodny z numerem OEM, a po montażu kasujemy błędy i uruchamiamy procedurę adaptacji. Brak reakcji na błędy lub jazda z uszkodzonym czujnikiem wału prowadzi do szybkiego zużycia silnika i ryzyka unieruchomienia auta w najmniej spodziewanym momencie.