Czujnik ciśnienia doładowania (MAP/Boost sensor/Bar sensor) to nieocenione narzędzie diagnostyczne w każdym samochodzie z turbosprężarką. Jego zadaniem jest przekazywanie do ECU dokładnych informacji o aktualnym ciśnieniu powietrza w układzie dolotowym, co jest kluczowe dla wyznaczania optymalnej dawki paliwa, oczyszczania spalin oraz strategii ochrony silnika i turbosprężarki. Zmienność odczytów czujnika powinna być płynna i przewidywalna: na jałowym biegu pojawiają się niskie wartości (poniżej ciśnienia atmosferycznego, np. 20–40 kPa), przy gwałtownym przyspieszaniu ciśnienie gwałtownie rośnie, a na wysokich obrotach turbo – osiąga szczyty odpowiadające maksymalnym parametrom danej jednostki (nawet 200–250 kPa). Zmienność (oscylacje) przy równomiernej pracy silnika może sugerować uszkodzenia membrany, zabrudzenie sensora, nieszczelność przewodów podciśnienia lub wycieki w dolocie. Nagłe, nielogiczne skoki ciśnienia, brak reakcji na naciśnięcie gazu, zbyt długie opóźnienia lub twarde zawieszenie na jednej wartości to alarmujące sygnały awarii. Diagnostyka powinna zacząć się od porównania odczytów na biegu jałowym i przy różnych prędkościach – jeżeli sensor nie odzwierciedla zmian trybu pracy, jest niemiarodajny. W diagnostyce OBD należy odczytać live data i porównać zmiany ciśnienia do spodziewanych (zgodnie z wykresem producenta, np. zamieszczonym w instrukcji serwisowej). Cyklicznie występujące oscylacje mogą być też efektem zanieczyszczenia przewodów dolotowych, zalania sensora olejem lub nieszczelności w intercoolerze. Płynnie i logicznie zmienne odczyty świadczą o zdrowej współpracy czujnika z turbosprężarką i sprężaniem, natomiast tzw. „rwane”, niestabilne lub nieruchome wskazania to sygnał, by natychmiast wykonać kontrolę czujnika i całego układu ciśnienia doładowania.
Strona główna Czujniki i układy pomiarowe Jak interpretować zmienne odczyty czujnika ciśnienia doładowania