Katalizator to jeden z najważniejszych komponentów systemu oczyszczania spalin we współczesnych pojazdach, a prawidłowa praca wszystkich czujników w jego otoczeniu jest kluczowa dla skuteczności tego procesu i trwałości samego elementu. Najważniejszą rolę odgrywają tutaj: sonda lambda (przed i za katalizatorem), czujniki temperatury spalin, czujniki składników mieszanki (MAF, MAP) oraz czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu. Uszkodzenie lub przekłamanie któregokolwiek z tych elementów prowadzi do nieprawidłowego dawkowania paliwa, przedostawania się do katalizatora niespalonych resztek paliwa lub powietrza, co skutkuje wzrostem temperatury, „przepaleniem” lub zatruciem wkładu katalizatora. Sonda lambda, wykrywając zbyt bogatą mieszankę, wysyła do ECU sygnał, by natychmiast zubożyć podawanie paliwa – jeżeli jest niesprawna, katalizator zalewany jest nadmiarem paliwa bądź przegrzewa się przez niepełne dopalanie węglowodorów. Podobnie czujnik MAF bądź MAP – ich błędne wskazania zaburzają proporcje paliwa do powietrza, powodując nieskuteczną pracę katalizatora i wzrost emisji CO, NOx czy nawet „check engine” oraz problemy z przejściem przeglądu technicznego. Czujnik temperatury spalin informuje sterownik o ryzyku przegrzewania katalizatora – bez niego system nie aktywuje ochrony przed uszkodzeniem (np. przez chwilowe wzbogacenie mieszanki lub wyłączenie podawania paliwa do części cylindrów). Sprawne czujniki to więc podstawa – nie tylko dla ekologii, ale również dla bezpieczeństwa i żywotności najdroższych podzespołów układu wydechowego.