Czy czujnik spalania stukowego jest obowiązkowy w każdym silniku

Czujnik spalania stukowego, znany też jako knock sensor, to istotny element w nowoczesnych silnikach, ale nie jest obowiązkowy w każdym rodzaju jednostki napędowej. Zadaniem tego czujnika jest wykrycie zjawiska stukowego spalania, które pojawia się, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna ulega samozapłonowi pod wpływem wysokiej temperatury i ciśnienia przed momentem zapłonu przez iskrę świecy. Spalanie stukowe powoduje charakterystyczne drgania i wibracje, grożące poważnym uszkodzeniem tłoków, głowicy, zaworów oraz innych elementów silnika. Knock sensor, z reguły piezoelektryczny, zamontowany jest na bloku silnika i rejestruje drgania o określonej częstotliwości. Sygnał trafia do ECU, które błyskawicznie koryguje kąt wyprzedzenia zapłonu, zmniejsza dawkę paliwa lub przełącza silnik w tryb bezpieczny, gdy wykryje niebezpieczeństwo spalania stukowego. Czujniki takie są standardem w nowoczesnych silnikach benzynowych z elektronicznym wtryskiem oraz dużym stopniem sprężania, które narażone są na stuk. W silnikach wysokoprężnych zjawisko spalania stukowego praktycznie nie występuje (ze względu na inny przebieg procesu świecy zapłonowej), więc czujnik stukowy nie jest konieczny. Stare jednostki gaźnikowe również go nie posiadały, a dostosowywanie zapłonu odbywało się mechanicznie lub poprzez proste podciśnieniowe regulatory. Współczesne systemy kontrolerskie stosują czujniki stukowe przede wszystkim ze względu na restrykcyjne normy emisji spalin i chęć uzyskania maksymalnej sprawności oraz bezpieczeństwa komponentów silnika. Dzięki czujnikowi optymalizowany jest nie tylko zapłon, lecz także proces spalania i dopasowanie jednostki do różnych rodzajów paliw oraz warunków zewnętrznych. Podsumowując: czujnik spalania stukowego nie jest wymagany w każdym silniku – jest niezbędny w nowoczesnych motorach benzynowych, nie występuje w starszych i większości wysokoprężnych, a jego brak w jednostkach o niskim stopniu sprężania i prostej konstrukcji nie niesie wysokiego ryzyka dla trwałości silnika.