Czujnik prędkości pojazdu to element, który z pozoru wydaje się prosty, jednak w nowoczesnych samochodach jest absolutnie kluczowy dla funkcjonowania szerokiej gamy systemów wspomagania i bezpieczeństwa. Jego głównym zadaniem jest nieustanne przekazywanie do sterowników danych o aktualnej prędkości pojazdu, jednak te informacje trafiają nie tylko do komputera silnika czy skrzyni biegów, ale także do układów ABS, ESP, ASR, systemów wspomagania hamowania awaryjnego, aktywnego tempomatu, układów utrzymania pasa ruchu czy nawet systemów zarządzających siłą wspomagania kierownicy. Jeśli czujnik prędkości jest uszkodzony, systemy wspomagania zostają „oślepione”. Przykład: w układzie ABS nieprawidłowa lub brakująca informacja skutkuje wyłączaniem funkcji zapobiegającej blokowaniu kół podczas hamowania awaryjnego. ESP czy ASR nie mogą efektywnie stabilizować toru jazdy, a tempomat adaptacyjny gubi możliwość zachowania bezpiecznego dystansu do pojazdu poprzedzającego. Systemy rozkładające siłę hamowania czy ograniczające moc silnika podczas utraty przyczepności nie są w stanie działać precyzyjnie, bo nie mają pełnej informacji o tym, jak szybko porusza się pojazd. Bardzo ważna jest także rola czujnika prędkości w przekazywaniu danych do wspomagania kierownicy. Nowoczesne układy elektronicznie sterowanego wspomagania dobierają siłę wspomagania w zależności od prędkości pojazdu – im szybciej jedziesz, tym wspomaganie jest słabsze, by utrzymać stabilność; im wolniej – tym lżej kręcić kierownicą. Brak sygnału z czujnika skutkuje trybem awaryjnym, często bardzo sztywnym układem kierowniczym i spadkiem komfortu prowadzenia. W wielu markach aut awaria tego czujnika może także powodować błędne wskazania licznika prędkości, pogorszyć funkcjonowanie nawigacji, a nawet uniemożliwić działanie systemów automatycznego start-stop oraz eco-drivingu. Objawy uszkodzenia czujnika to m.in.: zapalanie się kontrolek ABS/ESP, brak działania tempomatu, szarpnięcia podczas zmiany biegów (automaty/DSG), sztywna kierownica oraz niestabilność jazdy przy wyższych prędkościach. Diagnostyka najczęściej wymaga odczytu błędów z komputera i porównania sygnałów z kilku czujników na różnych kołach. Wymiana czujnika jest zazwyczaj szybka, jednak należy stosować części o parametrach zalecanych przez producenta pojazdu. Czujnik prędkości to – obok czujników ABS i ESP – najważniejsze ogniwo łańcucha systemów wspomagania, a jego sprawność przekłada się bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Strona główna Czujniki i układy pomiarowe Czujnik prędkości – jak wpływa na działanie systemów wspomagania