Dobór odpowiedniego typu kompresora to kluczowy wybór w projektach tuningu, zarówno amatorskiego, jak i profesjonalnego. Najpopularniejsze mechaniczne kompresory to urządzenia o konstrukcji śrubowej (screw) oraz typu Roots. Oba mają swoje zalety i ograniczenia, a wybór powinien być dostosowany do oczekiwanych efektów oraz charakterystyki auta. Kompresor Roots to klasyczna konstrukcja, w której dwa lub trzy wirniki obracają się wewnątrz obudowy, przesuwając powietrze wzdłuż osi urządzenia. Charakteryzuje się prostotą wykonania, natychmiastową reakcją na gaz i bardzo liniowym wzrostem doładowania. Roots jest często wybierany w projektach drag racing, muscle car i przez miłośników klasycznych wrażeń z jazdy. Sprawdza się tam, gdzie priorytetem jest ogromny moment obrotowy dostępny od samego dołu i natychmiastowa odpowiedź układu doładowania. Z drugiej strony, kompresor śrubowy opiera się na dwu wirnikach o spiralnym kształcie, które przesuwają powietrze i jednocześnie sukcesywnie je sprężają. W porównaniu z Roots daje wyższą sprawność termiczną i mechaniczną, generuje niższą temperaturę tłoczonego powietrza i pozwala na uzyskanie większej mocy przy wysokich obrotach. Kompresory śrubowe są częściej stosowane w nowoczesnym tuningu i motorsporcie, zwłaszcza gdy stawia się na szeroki zakres użytecznej mocy oraz wysoką sprawność. Oba typy kompresorów mają wytrzymałą, niezawodną konstrukcję, jednak Roots jest bardziej odporny na krótkotrwałe przeciążenia i mniej wrażliwy na zabrudzenia. Z kolei śrubowy wymaga precyzyjnego montażu i lepszych materiałów do obsługi wyższych ciśnień. Kompresory śrubowe są też zwykle droższe i trudniejsze do adaptacji w starszych silnikach. W praktyce wybór zależy od stylu jazdy: Roots dla klasycznego tuningu, muscle carów, jazdy na krótkich dystansach i „instant power”, śrubowy – dla nowoczesnych projektów, aut do codziennego użytku z dynamicznym charakterem lub dla motorsportu, gdzie liczy się wydajność w szerokim zakresie obrotów. Zarówno jeden, jak i drugi typ kompresora, wymaga starannej integracji z układem paliwowym, chłodzenia i elektroniką jednostki – tylko wtedy ich zalety zostaną w pełni wykorzystane.
Strona główna Kompresory i mechaniczne doładowanie Kompresor śrubowy czy Roots – który lepiej sprawdza się w tuningu