Jakie są objawy awarii kompresora mechanicznego

Kompresor mechaniczny, podobnie jak każda inna część silnika, podlega naturalnemu zużyciu. Objawy awarii kompresora mogą być bardzo różnorodne i często przypominają symptomy typowe dla innych elementów układu dolotowego lub silnika. Najbardziej charakterystycznym objawem jest wyraźna utrata mocy silnika, słabsza elastyczność i przeciętna reakcja na wciśnięcie gazu – szczególnie zauważalne w całym zakresie obrotów. Towarzyszy temu często wzrost zużycia paliwa, ponieważ sterownik próbuje kompensować brak doładowania przez zwiększenie ilości wtryskiwanego paliwa. Awarii kompresora zwykle towarzyszy głośna praca – świsty, stuki, rzężenie lub metaliczne dźwięki, które nasilają się podczas przyspieszania i zmiany obrotów. Inne objawy to nieregularna praca silnika, szarpania, dławienie się jednostki napędowej oraz trudności z uruchamianiem silnika, zwłaszcza na zimno. W skrajnych przypadkach możliwy jest nawet tryb awaryjny sterownika, a na desce rozdzielczej pojawiają się kontrolki check engine lub ostrzeżenia dotyczące ciśnienia powietrza w dolocie. Kolejnym sygnałem awarii kompresora mogą być widoczne wycieki oleju smarującego kompresor lub osady oleju na przewodach doładowujących – świadczy to o uszkodzeniu uszczelnień lub łożysk. Podczas inspekcji warto też zwrócić uwagę na opory mechaniczne podczas ręcznego obracania wału kompresora, nienaturalny luz lub nierówności pracy. Długotrwałe ignorowanie tych objawów prowadzi do trwałych uszkodzeń zarówno kompresora, jak i silnika. Serwisowanie kompresora wymaga również kontroli stanu paska napędowego, rolek oraz regularnej wymiany oleju w układzie smarowania kompresora (jeżeli producent to przewiduje). Rzetelna diagnostyka i szybka reakcja pozwalają uniknąć kosztownych remontów i cieszyć się bezproblemowym działaniem doładowania.