Mercedes-Benz, oferując modele z dopiskiem Kompressor, przez lata zasłynął z popularyzacji silników wyposażonych w mechaniczne doładowanie kompresorem typu Roots lub śrubowym. Rozwiązanie to zapewniało dużą elastyczność, wysoki moment obrotowy w niskim zakresie obrotów oraz wyjątkowo dobre przyspieszenia. Jednak jak każde zaawansowane rozwiązanie techniczne, kompresory Mercedesa nie są wolne od problemów i awarii, o których właściciele powinni wiedzieć. Najczęściej zgłaszanym problemem w silnikach z kompresorem jest pogorszenie osiągów – słabsze przyspieszenie, nierówna praca silnika czy wyraźny spadek mocy. Bardzo często towarzyszy temu charakterystyczny świst lub gwizd, który z czasem może się nasilać. Przyczyną tego są najczęściej wyrobione łożyska wału kompresora, zużycie sprzęgła elektromagnetycznego (w modelach ze sprzęgłem) lub poluzowanie paska napędowego. Innym częstym kłopotem jest nieszczelność układu dolotowego – wycieki powietrza na połączeniu korpusu kompresora z kolektorem dolotowym, uszczelkach czy intercoolerze skutkują spadkiem ciśnienia doładowania i mniejszym efektem doładowania. Modelową awarią w Mercedesach Kompressor jest uszkodzenie elektrozaworów sterujących sprężarką, nieprawidłowe działanie czujników temperatury lub przepływomierza, które wpływają na pracę elektroniki silnika. W starszych egzemplarzach (C 230 Kompressor, E 200/230 Kompressor) zdarzały się wycieki oleju z samej sprężarki – to efekt zarówno zużytych uszczelek, jak i pracy kompresora przy zbyt długim okresie między przeglądami. Niejednokrotnie usterki wynikały ze stosowania niskiej jakości, zanieczyszczonego oleju lub nieregularnej wymiany. Wersje M271 (np. w C 200/230 Kompressor) narażone były na awarie napędu kompresora, zużycie wałków balansujących, czy zużycie i hałas łańcucha rozrządu. W modelach sportowych z V6 i V8 Kompressor typową awarią była degradacja intercoolera chłodzonego cieczą i awarie zaworów regulujących ciśnienie doładowania. Objawy awarii mogą się różnić, od nierównej pracy silnika, przez zapalanie się kontrolki „check engine”, po alarmujące błędy sterownika. Kluczowa jest regularna kontrola stanu paska kompresora, elementów dolotu, wymiana filtrów oraz stosowanie zalecanego oleju kompresorowego.
Strona główna Kompresory i mechaniczne doładowanie Kompresor w Mercedesie Kompressor – typowe problemy