Co oznacza metaliczne stukanie w kompresorze

Metaliczne stukanie w kompresorze to niepokojący objaw, który zawsze powinien być potraktowany poważnie przez użytkownika. Kompresor jako precyzyjne urządzenie mechaniczne pracuje w ekstremalnych warunkach, a wszelkie niestandardowe dźwięki mogą świadczyć o pogłębiającym się zużyciu albo groźnej usterce. Najczęściej stukot spowodowany jest poprzez poluzowanie się lub zużycie łożysk wałka wirnika. Luz na łożyskach powoduje nie tylko zwiększony hałas, ale również drgania, które w krótkim czasie mogą doprowadzić do uszkodzenia innych kluczowych elementów kompresora jak zębatki napędu czy wirnik. Kolejną częstą przyczyną jest zużycie sprzęgiełek lub napędu pasowego – wszelkie luzy na tych elementach powodują stukanie na obrotach i podczas gwałtownych zmian obciążenia. Czasami stukot wynika z braku odpowiedniego smarowania lub niewłaściwego oleju: zbyt mała ilość oleju w kompresorze (lub stosowanie złych parametrów lepkości) prowadzi do szybkiego zużycia części ruchomych. W niektórych przypadkach dźwięk spowodowany jest przedostaniem się do wnętrza kompresora ciała obcego (np. odłamanego fragmentu przewodu, śruby czy opiłka metalu). Takie awarie nierzadko prowadzą do trwałego uszkodzenia układu sprężającego. Metaliczne stukanie może również świadczyć o uszkodzeniu wirnika, tarciu kół zębatych lub nawet poważnych przeciążeniach układu napędu przy niewłaściwym doborze przełożeń. Każdy taki objaw powinien być niezwłocznie zdiagnozowany przez mechanika – zignorowanie stuków szybko prowadzi do pogłębienia się uszkodzeń i bardzo kosztownego remontu całego kompresora (najczęściej razem z przyległymi podzespołami silnika). Część uszkodzeń, zwłaszcza te związane z luźnym napędem lub złym smarowaniem, można wykryć na wczesnym etapie podczas rutynowego przeglądu. Warto więc słuchać swojego silnika i regularnie sprawdzać stan układu doładowania.