Czy da się stuningować seryjny kompresor

Stuningowanie seryjnego kompresora to temat, który wzbudza duże zainteresowanie wśród fanów modyfikacji samochodów oraz osób chcących zwiększyć wydajność jednostki napędowej bez wymiany całego podzespołu. Kompresor mechaniczny, choć fabrycznie projektowany z marginesem bezpieczeństwa i trwałości, może być w pewnym zakresie zmodyfikowany, aby uzyskać większe ciśnienie doładowania i poprawę parametrów silnika. Najczęstszą i najprostszą metodą jest zmiana przełożenia napędu kompresora – czyli zastosowanie mniejszego koła pasowego (puli) na samym kompresorze lub większego na wale korbowym. Taki zabieg powoduje, że przy tych samych obrotach silnika kompresor obraca się szybciej i tłoczy więcej powietrza. Efektem jest wzrost ciśnienia doładowania, wyższa ilość powietrza, a zatem i paliwa, które może być spalane, oraz wzrost mocy. Trzeba jednak pamiętać, że zbyt duże zwiększenie prędkości obrotowej grozi przegrzaniem i przeciążeniem kompresora. Efektywność można też poprawić przez modyfikację układu dolotowego – zastosowanie wydajniejszego intercoolera chłodzącego sprężone powietrze, wymianę filtrów powietrza na mniej restrykcyjne czy poprawienie średnicy przewodów dolotowych. Kolejną opcją są zmiany w oprogramowaniu sterownika silnika – remap ECU pozwala na optymalne wykorzystanie zwiększonego ciśnienia doładowania i bezpieczne podniesienie mocy, przy zachowaniu mieszanki i czasu zapłonu. Stuningowane kompresory bardzo często wymagają lepszego układu smarowania, wydajniejszego chłodzenia (np. chłodnic oleju) i mocniejszych łożysk. Zawsze należy pamiętać o ograniczeniach konstrukcyjnych seryjnego podzespołu – jego łożyska, uszczelnienia, wały mają określone wytrzymałości i przekroczenie tych wartości przyspieszy zużycie lub awarię. Dobrym pomysłem jest również regularna inspekcja kompresora i korzystanie z usług wyspecjalizowanych warsztatów tuningowych. Umiejętne strojenie kompresora pozwala na wzrost osiągów, pod warunkiem zachowania zdrowego rozsądku i utrzymania odpowiedniej trwałości silnika.