Przegrzanie kompresora mechanicznego to poważny problem, który może prowadzić nie tylko do spadku osiągów, ale również do kosztownych uszkodzeń tego kluczowego elementu układu doładowania. Rozpoznanie objawów przegrzania na wczesnym etapie jest kluczowe dla zapobieżenia poważniejszym awariom. Do najczęstszych symptomów należą: gwałtowny spadek mocy silnika podczas jazdy pod dużym obciążeniem, powtarzające się przełączenie systemu do pracy awaryjnej lub trybu „safe mode”, wzrost temperatury powietrza tłoczonego do silnika, a także ewidentnie głośniejsza i nierówna praca kompresora. Objawy przegrzania mogą objawiać się także poprzez charakterystyczny zapach nagrzanych, degradujących się elementów gumowych (uszczelki, paski napędowe) oraz metalicznych części. Bezpośrednio po wyłączeniu silnika czasem można zauważyć dymienie z okolic obudowy kompresora lub przewodów doładowujących, będące następstwem wypalania resztek oleju czy drobinek pyłu na rozgrzanej powierzchni. Warto zwrócić uwagę na kontrolki ostrzegawcze – niektóre pojazdy wyposażone są w czujniki temperatury powietrza dolotowego lub bezpośrednio temperatury kompresora, które mogą wygenerować kod błędu widoczny podczas diagnostyki komputerowej. Dłużej utrzymujące się przegrzanie objawia się zużyciem lub uszkodzeniem łożysk kompresora, a także wyciekami oleju z obudowy. Dodatkowym symptomem może być wzrost zużycia paliwa i wyższa emisja spalin. Przegrzanie wynika najczęściej z niedostatecznego chłodzenia, zbyt długiej pracy na wysokich obrotach, niewłaściwego smarowania, wad układu wentylacji lub niewłaściwego montażu. W przypadku wystąpienia takich objawów należy niezwłocznie przerwać jazdę i zdiagnozować przyczynę, by zapobiec trwałemu uszkodzeniu kompresora oraz elementów pokrewnych (paski, rolki napinające, przewody i uszczelki). Regularna kontrola stanu technicznego i odpowiednia eksploatacja to klucz do bezawaryjnej pracy układu doładowania.