Kompresor a map sensor – czy trzeba go wymienić

Map sensor (czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym) jest jednym z kluczowych elementów sterowania pracą silnika, zwłaszcza po montażu kompresora. Czujnik ten mierzy ciśnienie powietrza trafiającego do silnika i na podstawie sygnałów z niego komputer zarządza dawką paliwa, zapłonem oraz pracą układów bezpieczeństwa. Po zamontowaniu kompresora ciśnienie doładowania wzrasta wielokrotnie w stosunku do wartości fabrycznych, a oryginalny map sensor może nie być w stanie poprawnie interpretować nowych wartości ciśnienia (ma za niski zakres pomiarowy). Skutkiem są błędy w dawkowaniu paliwa, spadki mocy, zapalanie się kontrolek awarii, a nawet przejście silnika w tryb awaryjny lub całkowity brak możliwości wykorzystania potencjału doładowania. W praktyce, po montażu kompresora, zazwyczaj konieczna jest wymiana map sensora na model o szerszym zakresie, dedykowany do układów z doładowaniem – np. sensory 2.5 bar, 3 bar lub więcej, w zależności od planowanego ciśnienia doładowania. Zamiana czujnika wymaga również przystosowania oprogramowania sterownika silnika (tzw. remap), tak by nowy sensor był odpowiednio interpretowany przez komputer. Dzięki temu silnik utrzyma właściwe proporcje paliwa do powietrza, a całość pracować będzie stabilnie i bezpiecznie. Warto skorzystać z pomocy specjalisty w zakresie doboru i integracji nowego map sensora z systemem zarządzania silnikiem.