Prawidłowy dobór uszczelek w układzie doładowanym kompresorem to dla trwałości i szczelności silnika sprawa kluczowa. Wysokie ciśnienia, gwałtowne zmiany temperatur, coraz większe obciążenia mechaniczne i liczne drgania powodują, że tradycyjne uszczelki seryjne często nie wytrzymują wymagań zmodyfikowanego silnika. Do budowy układów doładowanych zaleca się stosowanie uszczelek wykonanych ze specjalnych mieszanek elastomerów, fluorokauczuku, stali wielowarstwowej (MLS – Multi Layer Steel) lub stanowiących połączenie metali z grafitem bądź innego tworzywa odpornego na wysokie ciśnienia oraz temperaturę. Uszczelki pod głowicę do silników doładowanych mają zwykle zwiększoną wytrzymałość na ściskanie, dodatkowe wzmocnienia wokół kanałów olejowych i chłodzących oraz lepsze chłodzenie cieplne. Uszczelki kolektora dolotowego czy przepustnicy muszą być odporne na rozpuszczanie przez olej, benzynę oraz wpływ powietrza doładowanego. Najlepiej wybierać produkty renomowanych marek, dedykowane do motorsportu lub homologowane przez producenta kompresora. Bardzo ważna jest precyzja montażu – czyste powierzchnie, odpowiedni moment dokręcania śrub i równomierna siła docisku. W przypadku częstych demontaży (auta torowe) sprawdzają się uszczelki silikonowe wysokotemperaturowe. W instalacjach, w których używany jest intercooler wodny, warto rozważyć uszczelki odporne na mieszaninę płynu chłodniczego i powietrza pod wysokim ciśnieniem. Stosowanie tańszych alternatyw czy nietestowanych materiałów szybko prowadzi do wycieków, rozszczelnienia, a w konsekwencji – do poważnych awarii. Dobra uszczelka w układzie kompresora to nie tylko gwarancja trwałości, ale i bezpieczeństwa oraz efektywności tuningu.
Strona główna Kompresory i mechaniczne doładowanie Jakie uszczelki stosować w układzie z kompresorem