Dodatkowe chłodzenie powietrza doładowującego (intercooler) w silnikach z kompresorem to niemal obowiązkowy element optymalnego tuningu. Chłodzenie sprężonego powietrza znacząco zwiększa gęstość mieszanki, pozwala utrzymać niższą temperaturę w komorze spalania, co przekłada się na wyższą odporność na spalanie stukowe i dłuższą trwałość jednostki. Intercooler (powietrze-powietrze lub powietrze-woda) ogranicza straty mocy na wysokich obrotach, zmniejsza ryzyko detekcji samozapłonu i wyraźnie poprawia efektywność pracy kompresora na dłuższych dystansach. Utrzymywanie temperatur powietrza dolotowego możliwie nisko pozwala bardziej agresywnie strojenić mapy zapłonu i paliwowe, uzyskując większy przyrost mocy bez strat bezpieczeństwa. W autach sportowych i mocno tuningowanych intercooler wysokiej wydajności to podstawa, a nawet umiarkowany tuning seryjnego silnika z kompresorem zyska na montażu dodatkowego chłodzenia – nie tylko w kontekście mocy, ale i stabilności oraz trwałości silnika.
Strona główna Kompresory i mechaniczne doładowanie Czy warto stosować dodatkowe chłodzenie powietrza