Montaż kompresora mechanicznego w nowoczesnym silniku wymaga szczególnej ingerencji w ustawienia sterownika ECU, by zapewnić optymalną wydajność, bezpieczeństwo i trwałość jednostki napędowej. Kompresor wtłacza dodatkowe powietrze do komory spalania, podnosząc ciśnienie i ilość dostępnego tlenu. W efekcie komputer sterujący ECU musi odpowiednio zwiększyć dawkę paliwa, na nowo dobraną do ilości powietrza, oraz zmodyfikować strategię zapłonu. Podstawową funkcją ECU po dołożeniu kompresora jest monitorowanie ciśnienia doładowania (za pomocą czujnika MAP/MAF) i korekta czasów wtrysku paliwa – jeśli tego nie zrobimy, mieszanka stanie się zbyt uboga, co grozi detonacją, uszkodzeniem tłoków i wzrostem temperatury komory spalania. ECU musi też dostosować kąt wyprzedzenia zapłonu – wraz ze wzrostem doładowania zapłon musi zostać opóźniony, aby zapobiec spalaniu stukowemu, które jest niezwykle destrukcyjne dla elementów silnika. Współczesne sterowniki silników umożliwiają zapisanie nowych map paliwowych i zapłonowych, uwzględniających zmiany ciśnienia, temperatury zasysanego powietrza czy zmiennych warunków eksploatacji. Bardziej zaawansowane systemy sterujące ECU instalują także funkcje zabezpieczające – na przykład obniżają ciśnienie doładowania przy zbyt wysokich temperaturach, redukują moc w razie wykrycia spalania stukowego (na podstawie sygnału z czujnika spalania stukowego) lub korygują mieszankę w awaryjnych warunkach. Dołożenie kompresora bez zmiany map wtrysku i zapłonu prowadzi w większości przypadków do uszkodzenia silnika – dlatego każda taka modyfikacja powinna być przeprowadzona w tuningu komputerowym, na hamowni i z zachowaniem bezpieczeństwa. Dla użytkownika oznacza to często także konieczność używania paliwa wyższej klasy (o wyższej liczbie oktanowej), regularną kontrolę parametrów podczas jazdy i serwisowania układu zapłonowego oraz paliwowego. Sygnały świadczące o niewłaściwej pracy ECU po montażu kompresora to m.in.: nierówna praca silnika, uboga mieszanka, przegrzewanie się, zapalona kontrolka silnika, stuki i nietypowe spalanie, spadki mocy oraz wysokie zużycie paliwa. Podsumowując: wpływ kompresora na sterowanie ECU jest ogromny. Długa żywotność silnika i bezpieczeństwo tuningowanej jednostki zależą od profesjonalnej kalibracji map wtrysku i zapłonu – amatorskie rozwiązania mogą prowadzić do bardzo kosztownych napraw.
Strona główna Kompresory i mechaniczne doładowanie Kompresor a ECU – jak wpływa na zapłon i dawkę paliwa