Jakie są funkcje trybu B w skrzyni e-CVT

Tryb B (od ang. „Brake” lub „Battery”) w hybrydowych skrzyniach biegów typu e-CVT to jedna z ważniejszych funkcji wykorzystywanych zarówno przez kierowców, jak i przez sam komputer sterujący napędem. Tryb ten dedykowany jest głównie do mocniejszego hamowania silnikiem oraz zwiększenia skuteczności rekuperacji energii podczas zwalniania lub zjazdów ze wzniesień. W trybie normalnym („D” – Drive) skrzynia e-CVT priorytetowo realizuje płynną, ekonomiczną jazdę przy minimalnym wykorzystaniu silnika spalinowego i optymalnym wykorzystaniu energii elektrycznej. Włączenie trybu B istotnie zmienia sposób pracy układu: przy zdjęciu nogi z gazu komputer przestawia jednostki napędowe na silniejsze wykorzystanie rekuperacji, przez co auto silniej wytraca prędkość bez konieczności używania hamulca mechanicznego. Energia kinetyczna auta przekształcana jest w energię elektryczną i przekazywana do akumulatora trakcyjnego – w ten sposób odzyskujemy więcej energii niż w trybie D. Drugim zastosowaniem trybu B jest hamowanie na stromych zjazdach, gdzie długie używanie hamulca mogłoby doprowadzić do przegrzania hamulców. Tryb B dodatkowo angażuje silnik spalinowy (w zależności od potrzeb), nawet jeśli nie jest to konieczne do napędu – pełni on wtedy rolę generatora oporu i zwiększa siłę hamowania silnikiem. W nowoczesnych hybrydach tryb B aktywuje się zazwyczaj poprzez przesunięcie dźwigni zmiany biegów do odpowiedniej pozycji. Funkcja nie wpływa na zwiększenie przyspieszenia, jest zorientowana wyłącznie na zwiększenie bezpieczeństwa podczas hamowania oraz optymalizację ładowania akumulatorów. Szczególnie polecana jest podczas jazdy w górach, na zaśnieżonych drogach lub w korkach miejskich, gdzie częste hamowanie pozwala na lepsze wykorzystanie ogniw. Należy jednak pamiętać, że tryb B nie zastępuje hamulca mechanicznego w sytuacjach awaryjnych – działa w sposób przewidywalny w określonych warunkach drogowych i przy przewidywanej redukcji prędkości.