Układ odzyskiwania energii w hybrydach, zwany potocznie rekuperacją, to jeden z nadrzędnych mechanizmów pozwalających na odzyskiwanie i ponowne wykorzystanie energii podczas hamowania lub zwalniania. System ten jest integralnie połączony ze sterowaniem napędem i akumulatorami oraz został skonstruowany z myślą o maksymalnej efektywności energetycznej pojazdu. W większości współczesnych hybryd rekuperacji nie da się całkowicie wyłączyć z poziomu kierowcy – funkcjonuje ona automatycznie w tle, a jedyne, co można zmienić, to jej intensywność (np. przez wybór trybu jazdy, jak Eco, Normalny, Sport, czy tryb B skrzyni e-CVT). Wyłączenie układu byłoby zresztą niekorzystne – pojazd pozbawiłby się możliwości darmowego ładowania akumulatora i wymagałby większego udziału silnika spalinowego, przez co wzrosłoby zużycie paliwa oraz emisja spalin. Dla celów serwisowych (np. przy wymianie klocków hamulcowych, naprawach układu napędowego czy diagnostyce) możliwe jest tymczasowe dezaktywowanie funkcji rekuperacji poprzez odpowiednie procedury serwisowe lub komputer diagnostyczny. W niektórych modelach producent przewiduje możliwość chwilowego wyłączenia układu (tzw. tryb serwisowy), jednak nie jest to dostępne w codziennej eksploatacji. Warto pamiętać, że każda próba trwałego dezaktywowania układu rekuperacyjnego (np. poprzez odłączanie przewodów, manipulację ECM) grozi pojawieniem się błędów sterownika, ograniczeniem mocy napędu hybrydowego, a nawet może skutkować przejściem pojazdu w tryb awaryjny i unieruchomieniem na czas dojazdu do serwisu. Optymalna eksploatacja hybrydy polega na korzystaniu z rekuperacji jako naturalnej części jazdy: delikatnym operowaniu pedałem gazu i hamulca, przewidywaniu sytuacji na drodze i korzystaniu z trybów zwiększonej rekuperacji tylko wtedy, gdy faktycznie jest to korzystne (np. długie zjazdy).