Czy hybryda może odpalić bez naładowanej baterii

W samochodach hybrydowych akumulator trakcyjny spełnia kluczową funkcję – nie tylko gromadzi i dostarcza energię do napędu elektrycznego, ale również uruchamia cały system oraz często zasila rozrusznik-generator silnika spalinowego. Jeśli bateria jest całkowicie rozładowana, uruchomienie hybrydy w większości przypadków jest niemożliwe lub mocno ograniczone. W tradycyjnych hybrydach typu HEV, bez energii w akumulatorze trakcyjnym układ nie pozwoli na uruchomienie silnika spalinowego ani nie wstawi pojazdu w tryb READY, a komputer pokładowy wyświetla odpowiedni komunikat o stanie baterii. W nielicznych przypadkach, jeśli naładowany jest tradycyjny akumulator 12V i zapas energii wystarczy do podania odpowiedniego napięcia kontrolkom, samochód może zainicjować próbę uruchomienia silnika spalinowego, próbując doładować baterię trakcyjną generatorami alternatora (np. niektóre starsze hybrydy Toyoty, Hondy z IMA). Jednakże w nowoczesnych hybrydach ładowanie baterii trakcyjnej rozpocząć można wyłącznie za pośrednictwem silnika spalinowego wspieranego energią zgromadzoną w akumulatorze pomocniczym – jeśli obydwa zasoby są rozładowane (lub jedno jest mocno zdegradowane), pojazd nie wstawi się w gotowość do jazdy, a panel wyświetli ostrzeżenie. W plug-inach (PHEV) i hybrydach full EV scenariusz ten oznacza całkowity brak możliwości jazdy bez wcześniejszego ładowania. W ekstremalnych przypadkach (po długim postoju, awarii BMS lub uszkodzeniu ogniw) konieczne jest ładowanie bezpośrednio serwisowe lub wymiana baterii. Niewielka ilość energii w akumulatorze trakcyjnym wystarcza czasem do pojedynczego uruchomienia silnika, jeśli komputer oceni, że proces generowania energii odbędzie się natychmiast po starcie. Jednak dla bezpieczeństwa stanu baterii i elektroniki każda próba „odpalania” hybrydy z drenowanym akumulatorem nie jest zalecana i może zakończyć się rozległą awarią systemu elektrycznego.