Czy hybryda uruchamia się bez akumulatora rozruchowego

Hybryda, mimo rozbudowanej baterii trakcyjnej, do właściwego uruchomienia systemu i przeprowadzenia diagnostyki niezbędnie potrzebuje akumulatora rozruchowego 12V. Wbrew opiniom, że wszystko „zasila duża bateria”, to właśnie standardowy akumulator kwasowo-ołowiowy lub AGM reguluje zasilanie komputerów pokładowych, czujników, przekaźników, a często również elektromagnesu, który pozwala na zamknięcie głównego przekaźnika baterii HV (High Voltage). Bez wystarczającego napięcia 12V komputer nie uruchomi sekwencji „ready” – nie odblokuje napędu, nie przeprowadzi autodiagnostyki i nie pozwoli ani włączyć silnika spalinowego, ani elektrycznego. Objawy rozładowania lub braku akumulatora rozruchowego to: kompletna cisza po naciśnięciu przycisku start (brak świateł, reakcji na panelu), brak możliwości otwarcia auta (jeśli centralny zamek jest zasilany z 12V), komunikaty o awarii systemu hybrydowego lub układu elektrycznego na desce rozdzielczej. Nawet w pojazdach, gdzie rozruch silnika odbywa się przez generator lub silnik elektryczny (a nie tradycyjny rozrusznik), moment inicjacji zasilania układów wysokiego napięcia jest możliwy dopiero po zamknięciu przekaźników zasilanych z akumulatora 12V. Po uruchomieniu pojazdu akumulator rozruchowy ładowany jest przez przetwornicę DC/DC transformującą prąd z baterii trakcyjnej lub podczas trybu jazdy na silniku spalinowym. Podsumowując: sprawny akumulator 12V jest niezbędny do uruchomienia każdej hybrydy – brak niego uniemożliwia jazdę lub nawet diagnostykę, a jego wymiana to pierwszy krok w przypadku pojawienia się problemów z systemem startu lub gotowości do jazdy.